Valoarea unui logo este subestimata de majoritatea celor ce au nevoie de unul. Antreprenorii nu inteleg cat de important este un logo profesional si ce plusvaloare poate aduce unei afaceri. In cele ce urmeaza vom explica de ce nu ar trebui ca un logo sa coste, sa zicem, 10 Euro. Pentru ca totul sa fie cristal clar, cum zic americanii, voi explica ce inseamna un logo ieftin si cum il identificam si ce inseamna, la randul sau, un logo profesional.

Ce este un logo?

Ca sa intelegem de ce ai nevoie de un logo, mai intai trebuie sa stim ce este. Un logo bine realizat duce la recunoastere imediata si inspira incredere, admiratie, loialitate si superioritate. Logo-ul este acea parte din identitatea unei companii/produs/serviciu care deseori se regaseste de unul singur in cele mai neasteptate locuri (uite-te chiar acum in jurul tau si sigur observi minim 3 logo-uri).

Desenul, forma, fontul, culoarea. Toate acestea – sau o parte din ele – daca sunt create si pozitionate cu maiestrie si originalitate alcatuiesc un logo. Interesant este ca acest logo trebuie sa fie diferit, unic, original. O organizatie non profit, dar si una de stat, se identifica printr-un logo.

Fa-mi o propunere (sau mai multe) si, daca imi place, platesc!

Asta se cheama munca speculativa si este intalnita in lumea intreaga cu denumirea de SPECWORK. De fapt, este lipsa de respect pentru cine presteaza servicii in acest mod, dar si pentru cine apeleaza la ele.

nospec

Pe scurt:
Ma duc la dentist. Dupa control, dentistul imi propune un tratament pentru a preveni aparitia cariilor. Sunt incantat si ii propun sa incepem, iar daca tratamentul da rezultate o sa fiu extrem de bucuros sa platesc. Imi raspunde, politicos, ca nu poate face asta; este un serviciu conform unui tarif. Ii multumesc pentru raspuns si ii spun ca revin dupa ce mai incerc si in alta parte. Surpriza… peste tot conditiile sunt aceleasi.

Treaba asta se petrece in fiecare zi in industria de grafica si design. Un designer nu trebuie sa investeasca timp si resurse fara a avea garantia unui venit, la fel ca un dentist sau orice alt profesionist in domeniul lui. Portofoliul il recomanda. Concursurile sunt o versiune extrem de agresiva a muncii speculative.

Logo ieftin

Si, pentru ca tot am vorbit de munca speculativa, hai sa vedem ce fel de logo primesti pentru un buget intre… sa zicem 10 si 50 Euro. Sa luam concursul ce are ca premiu 35 de dolari.

Briefu’
“Make a logo for the site ‘Spela Piano’. The meaning of that is Play Piano.
This is a site where our members can learn to play piano online.”

Rezultatele:

250

Toate logo-urile folosesc fonturi standard si nu sunt personalizate. Nu respecta regulile elementare de compozitie, culoare si forma.

Cate dintre ele sunt memorabile si ti le poti aminti usor?
Daca le reducem la o singura culoare mai sunt eficiente?
Le recunosti imediat sau le confunzi imediat?
Impun un stil curat, serios si calitativ?
Daca le micsoram mai sunt de recunoscut ?
Ce te asigura ca pictogramele sunt originale si nu apartin altor logo-uri sau insemne?

Logo profesional

professionallogodesign

Raspunde la intrebarile de mai sus si pentru aceste logo-uri.

Pentru a realiza un logo profesional trebuie parcurs un proces ce include interviu, documentatie, analiza de piata, schite, concept. Din aceasta cauza, nu are cum sa coste doar 10 Euro.

Procesul:

Interviul:
Consta intr-un set de intrebari din care se contureaza brief-ul pentru design (poate fi telefonic, online sau personal). Ai nevoie de informatii despre tipul de afacere, publicul tinta, valorile companiei, cuvinte ce definesc compania, produsul sau serviciul, modul de exprimare – creativ, corporate, industrial, divertisment, casual, artistic, etc.

In functie de asta, un logo poate fi creativ, complex, minimalist, infloritor. Realizarea unui logo pentru un fast food difera de realizarea unui logo pentru o galerie de arta sau un muzeu, care, la randu sau, difera de realizarea unui logo pentru un dealer auto.

Documentare:
Ce fac ceilalti pe acelasi segment? Care sunt competitorii principali si cum comunica ei? Cum putem sa pastram aceasi plaja a msajului, dar calitativ si creativ sa fie original? O documentare temeinica ajuta foarte mult si pentru a evita orice asemanare cu simboluri deja existente.

Aplicabilitatea:
Un logo poate aparea pe web, in print, pe un tricou, pe o masina sau pe diverse materiale promotionale, ca parte a colantarii unei masini, in unele cazuri chiar si monocrom, in format foarte mare sau format foarte mic. Logo-ul trebuie sa fie adaptabil la toate aceste situatii. Daca afisat cu o singura culoare nu e relevant, atunci e un logo pierdut.

Schite si concept:
Simboluri, desene, fonturi, personalizare; aici intervine creativitatea si inspiratia, in functie de informatia adunata. Simulari pe print, pe masini, pe etichete, pe carti de vizita sau chiar si pe o cheie de fermoar, daca e cazul.

Privirea de ansamblu:
Apare dupa un repaos al activitatii de creatie si design, cand influentele de moment si subiectivismul dispar. Ideile se maturizeaza, iar odata cu revizia apar mici ajustari sau poate o alta idee total diferita, ce ne trimite cu un pas inapoi, pentru a relua procesul.

Prezentarea:
Ce anume vom prezenta clientului, toata colectia sau doar unicul castigator? Depinde exclusiv de situatie, inspiratie si relevanta. Un logo este vesmantul de sarbatoare  pentru o multime de materiale, pe care le va insoti tot restul vietii – carti de vizita, foi cu antet, sapca, servieta, cladire, punga, cutie, cadru de bicicleta sau… fundul unei cutii de conserve. Dupa caz…

Aplauze:
Logo e acum vizibil. A fost inmanat stapanului sau, unde se va bucura de respect si afectiune. Noi incheiem cu o bere sau o tequilla sau mergem la un somn linistitor, pentru ca apoi sa o luam de la capat. Alta poveste, alt concept, alta provocare…

Crezi ca toate astea costa 10 Euro?

Si, totusi, cat costa?

Este cea mai frecventa intrebare, iar raspunsul corect este direct proportional cu volumul de informatie adunata pentru proiect. Costul unui logo profesional poate fi estimat numai in functie de fiecare client in parte, in urma brief-ului realizat. Factorii ce alcatuiesc pretul sunt numarul de variante prezentate, numarul de revizii necesar, marimea companiei, expunerea acestui logo in piata.

Pentru a afla cat costa un logo, nu iti ramane decat sa ceri o cotatie de pret desginer-ului sau agentiei cu care doresti sa lucrezi.

Acest articol nu iti poate da un pret fix, deoarece variabilele sunt multiple, dar te face sa intelegi de ce un logo nu costa cat un meniu pentru doi la un fast food.

1 Comment

  1. Salutare, baieti!
    Este cea mai buna descriere a unui produs/serviciu pe care a vazut-o vreodata. Citind toate aceste randuri, mi-am dat seama cat de mult se aseamana cu descrierea pe care o am si eu pe site. :)
    Sunt fotograf profesionist si in curand ma paste si pe mine un rebranding pentru ca nu am investit deloc in acest domeniu. Totul este facut si customizat de mine.
    Trebuie sa recunosc ca studiez demult piata domeniului in care activati si, de departe, sunteti unii dintre cei mai buni de la noi. Totul suna si arata “ca afara”. Asta pe partea de logo design.
    Desi nu aveti niciun site prezentat pe partea de fotografie sunt convins ca totul ar iesi la cel mai inalt nivel.
    PS: V-ati gandit sa abordati si piata fotografilor din Romania? Eu cred ca ambele parti pot castiga din aceasta colaborare.
    Aseara am aflat de voi, printr-un prieten comun. :)

Leave a Comment

Please keep in mind that comments are moderated and rel="nofollow" is in use. So, please do not use a spammy keyword or a domain as your name, or it will be deleted. Let us have a personal and meaningful conversation instead.